*

Lisää turhautumista ja yleistä nurinaa Ihan vaan siksi, että älyllinen typeryys pistää niin sanoinkuvaamattomasti v*tuttamaan

LIIKENNETURHA - VAARAKSI LIIKENTEEN TURVALLISUUDELLE

Maanantain Hesarissa käsiteltiin nuorten ajotaitoa ja auton hallintaa. Itse juttu kertoi isästä, joka opettaa suljetulla tiellä ja radalla 14-vuotiaalle pojalleen auton hallintaa. Kaiken kaikkiaan juttu oli poikkeuksellisen hyvä ja isän käyttäytyminen erittäin vastuullista – jos vain kaikille opetettaisiin hevosettoman vankkurin hallintaa samaan tapaan kuin jutussa kerrottiin, niin ehkä kuolonkolaritilastotkin näyttäisivät kauniimmalta.

---

Osasyy siihen, että tilastot ovat vuosi toisensa jälkeen yhtä rumia (tai rumempia), on pääosin Liikenneturha ja sen arkirealismia uhmaavat infopläjäykset. Nollatutkimusten ja merkillisten agendojen lisäksi Liikenneturhan virkamiehistökin tuntuu olevan täysin pihalla oman työnsä suhteen. Se selviää hyvin myös Hesarin jutussa haastatellun Liikenneturvan koulutuspäällikkö Lammin haastattelusta.

Artikkelissa sanotaan (and I quote):

”Lammi pelkää, että suljetuilla ajoradoilla harjoittelu voi altistaa liian hurjille ajotavoille, joiden ei tulisi siirtyä kaduille.

Jos motiivinia on ajaa vauhdikkaasti, niin rataharjoittelu ei ole oikea keino vähentää nuorten kuljettajien riskejä.

Lammi epäilee, että jos harjoitellaan vain ajotekniikkaa kuten ohjaamista, jarruttamista ja väistämistä, on vaarana että näiden taitojen kehityttyä ajetaan entistä kovempaa.”

---

Jonkinlaisen vuosikymmenen aivopieru-palkinnon tästä voisi Lammille tietysti antaa, joskin hänen virkansa todennäköisesti suojelee hänen nolla-arvoa nauttivia mielipiteitään siinä määrin ettei se ole mahdollista. Viittaan numeroilla Lammin yllä esitettyihin mielipiteisiin.

  1. Todellisuudessahan auton hallinta kovissa nopeuksissa on juuri se taito, jota missään ei opeteta. Tämän vuoksi Suomen maanteillä on käynnissä ikuisen nopeusrajoituksen laskemisen kierre, missä 100 km/h muuttuu ensin 80 km/hksi ja lopulta 60 km/hksi, vaikka tie pysyy aivan samanlaisena. Nämä nopeuksien laskut tehdään juuri siksi, että ajokortillisista ihmisistä aniharva oikeasti hallitsee sen kolmemetrisen muovipurkkinsa edes välttävästi. Tämän kontekstin huomioiden nostan hattua jokaiselle, jonka ajotavat ovat ”liian hurjat” - tietenkin fysiikan lait ja omat kyvyt mielessä pitäen (niin ja mitenhän ne kyvyt selviävät jos eivät turvallisen harjoittelun kautta? Lammi osannee vastata tuohon).
  1. Tämä lause on jo niin järjetön, että se ei välttämättä ensilukemalta aukea. Lammin mielestä siis kovaa ajamisesta pitävien kuskien EI pitäisi mennä ajoradoille? Missähän nuorten pitäisi sitten Lammin mielestä kaahata? Tiksimunkilla? Jos taas viitataan edelliseen lauseeseen, on tämä lause siltikin mieletön: ihan kuin auton hallintakyky jotenkin viettelisi painamaan sen kaasun pohjaan. Eivätköhän ne nuorten onnettomuudet johdu nimenomaan siitä, että niitä taitoja ei ole ja sen vuoksi se lusikka painuu tiskiin? Ja sitten kun on omat kädet ja Vatasen jalat, jälki on yleensä rumaa.
  1. Lammi voi tietysti epäillä mitä haluaa, mutta tosiasia on tämä: ajotekniikka on OLEELLISIN osa auton hallintaa. Mikäli et osaa kiihdyttää, jarruttaa, väistää, ohjata, korjata luisua, REAGOIDA kun jotakin yllättävää tapahtuu – et ole ansainnut ajokorttiasi. Mikäli et osaa painaa kytkintä pohjaan kun kaasu hirttää kiinni, olet vaaraksi liikenteelle. Mikäli ensimmäinen reaktiosi auton lähtiessä sivuluisuun on painaa kädet silmille, olet vaaraksi liikenteelle. Mikäli et osaa tehdä hallittua hätäjarrutusta, olet vaaraksi liikenteelle. Mikäli et osaa täyskaasukiihdytystä ilman että koppimopo karkaa hallinnasta, olet vaaraksi liikenteelle. Nämä asiat ovat juuri sitä ajotaitoa, mistä nykyisessä ESP:llä ja ABS:llä pehmitetyssä maailmassa monellakaan ei ole aavistustakaan.

Mikäli Lammi taasen tarkoittaa sitä, että ajotaito viettelee ajamaan kovempaa, hän on kujalla kuin sokea mummo lumimyrskyssä. Nuoriso menee kovaa, se kuuluu ikään. Ainoa asia johon voidaan vaikuttaa ilman geeniperimän muokkausta on riskien minimointi. Rajojen etsintä voidaan tehdä turvallisesti tai se voidaan tehdä vaarallisesti. Voidaan kaahata radoilla tai sitten kaduilla.
Ja jos sitä sitten maantiellä sattuisikin joskus innostumaan, niin eikö ole parempi, että se TEKNINEN hallinta on siinä vaiheessa hanskassa? Itse ainakin hyppäisin mieluummin sellaisen nuoren kuskin kyytiin, joka on ajanut siitä lähtien kun viikset alkoivat vipattaa kuin sellaisen, joka autokoulussa ensimmäistä kertaa auton nytkäytti liikkeelle. Se on ihan puhtaasti maalaisjärjen käyttöä.
Mikäli Lammi viittaa siihen, että myös liikennesääntöjen opettaminen olisi tärkeää, siihen on aikaa sitten autokoulussa.
Sillä toisin kuin selkärangasta lähtevä auton hallinta, liikennesäännöt pystyy pänttäämään kuukaudessa kuka tahansa kajuuttaansa. Pysyvästi.
---

Tästä Liikenneturhan (virallisesta?) muutaman sanan purkauksesta jäi vain pari ajatusta mieleen. Ensinnäkin toivon, että nämä mielipiteet johtuivat artikkelin kirjoittajan huonosta referointikyvystä. Ja sen lisäksi toivon, että Liikenneturhassa ei ole montaa, joka tuolla tavalla ajattelee.

Jotkut kuitenkin ihan oikeasti kuvittelevat, että nämä virkamiehet tietävät mitä he tekevät.

Teidän,

Jack Andolini

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

"Todellisuudessahan auton hallinta kovissa nopeuksissa on juuri se taito, jota missään ei opeteta."

Minusta ainakin on mukavampi kokoilla ja harjoitella nelipyöräluisusta oikaisua jääradalla kuin jäisellä maantiellä.

Kun olisi aikaa, niin auraisin mökin rantaan pitkästä aikaa radan peltoautolle. Voisi myös kokeilla mutsin Auriksella, miten ajonvakautus toimii tositilanteessa vai toimiiko se ollenkaan. En ole oikeilla teillä ruvennut kokeilemaan.

JooJoo (nimimerkki)

Ajotaito ei tosiaan ole rikoksentekoväline! Yhteys ajotaidon ja tuhoisien kolareiden välillä? Mielestäni hyvä ajotaito on pelkästään positiivinen asia. Liikenteessä voi tapahtua yllätyksiä joista selviää hyvällä ajoneuvon käsittelytaidolla.

Jukka-Pekka Vasara

Olen täysin samaa mieltä! Näitä tälläisia todellisia vajukkien ja nollahenkilöiden suojatyökeskuksia on tämä maa täynnä; esimerkiksi koko päihdetyö. Jatkuvasti pöhöävät organisaatiot jotka tuottavat ainoastaan aivopierua ja vaikeuksia normaaleille ihmisille, ja lisäksi toki tarjoavat verorahoitteista leipää valikoiduille "3 suuren" kk palkatuille äänestäjille.

Nämä organisaatiot ovat paitsi haitallisia ja kalliita myös osoitus sivilisaatiomme rappiosta. Meitä johtaa joukko ahdasmielisiä älykääpiötä ja me olemme antaneet kaiken tämän tapahtua! Älkää kysykö mistä kouluampumiset ja muu hyvinvointivaltion pahoinvointi johtuu, tai veronmaksajille ulkoistettu vastuu omasta elämästä ja jopa hyväntekeväisyys: kyvyttömät nollat hallituksessa toteuttavat vain tämän parasiittisen pöhöjoukon mätiä toiveita, lakimiesten ja eliitin täytellessä taskujaan siinä sivussa.

Tulisipa kunnon lama, vähän kuin tämä ilimaston lämpiämisestä johtuva talvi, ja tappaisi tämän joukon.

Toimituksen poiminnat